דגשים לאימון אנשים בעודף משקל

Gym Instructor / מאמרים / דגשים לאימון אנשים בעודף משקל

אימון אנשים עם עודף משקל הוא לא דבר פשוט, אבל יכול להיות מאוד מספק מבחינה מקצועית ואישית. הדגשים והטיפים הבאים יעזרו לכם לתכנן מראש אימונים יעילים גם לקבוצה זו.
ישראל, כמו מדינות אחרות בעולם המערבי, נמצאת בעודף משקל. מתאמנים שמגיעים למכון כושר כאשר הם במצב של עודף משקל משמעותי – obese – מהווים אתגר לא פשוט עבור המאמן. עם זאת מדובר באוכלוסיית מתאמנים ששיתוף הפעולה שלה עשוי להיות מהגבוהים ביותר: זו אוכלוסיה של לקוחות שמבינים שעל מנת להישאר בחיים – ממש כך – עליהם להיכנס למשטר אימונים ולהתמיד בו.

הקפדה על הנושא הרפואי – ועל מאזן סוכרים

הנושא הרפואי חשוב בכלל, אבל בוודאי כאשר מדובר במי שסובלים מעודף משקל גבוה.
הרבה אנשים עם עודף משקל סובלים מסוכרת סוג 2. לכן כדאי שיהיה בסביבה מקור זמין לפחמימות: סוכריה או כוס מיץ ממותק.
בנוסף יש סיכוי גבוה שהמתאמן יסבול מלחץ דם גבוה. במקרה זה חשוב מאד להמנע מתנועות מהירות, שינוי מהיר משכיבה לישיבה/עמידה. חשוב להמנע מדחיסת אוויר לריאות (מהלך ואלסאלבה) והעלאת דופק מהירה. חשוב לשים לב שהמאמן נושם בצורה סדירה ובקצב התרגיל.

לא כל תרגיל אפשר לבצע בעודף משקל

קיימות תנועות בעייתיות גם למי שלא סובלים מבעיה של משקל גבוה או מסכן חיים ורצוי להימנע מהן. לדוגמא, קחו בחשבון שכרס גדולה לא תאפשר ללקוחות שלכם לקום ממצב של סקווט נמוך. מתאמנים במשקל גבוה עלולים להתקשות לקום מהרצפה, להיכנס או לקום ממכשירים מסוימים. חשוב לתכנן את האימונים כך שלא יהיו פעולות מסובכות מבחינה זו ולהתאמן על מכשירים נוחים לגישה ולקימה.

יש מכשירים שלא יעמדו בעומס משקל גבוה

רוב המכשירים לא נועדו למתאמנים כבדים. הם עלולים להיות צרים מדי או נמוכים מדי. בדקו מהן מגבלות המשקל של המכשיר שבו אתם מתכננים להשתמש, וקחו בחשבון גם את הבלאי.
יכול להיות שמכשיר מסוים יכול לעמוד בעומס של 200 ק"ג, אבל הוא עלול להישחק תוך זמן קצר. שימו לב גם לנקודה הזו, ולא רק לשאלת הבטיחות. קחו בחשבון שמכשירים ישנים עלולים להישחק מהר יותר – ולהישבר מהר יותר.
רצוי לקחת את זה בחשבון בבחירת התרגילים שיתאימו, כמו: לחיצת חזה במכונה, כפיפות בטן במכונה, שכיבות סמיכה מול קיר, חתירה בפולי, הליכת האיכר וכו'.

לא להביך את המתאמן

יש תרגילים שמצריכים תנועה מהירה או תנועות שעלולות להיות מביכות למי שהמשקל שלהם גבוה. ותרו עלהם כדי לא להביך את המתאמנים. אם וכאשר אתם כן חושבים שתרגיל מסוים הוא הכרחי, נסו לבצע אותו במקום יחסית פרטי בחדר כושר או בשעה פחות עמוסה.

להמנע מהעמסת משקל או התנגדות גבוהה

אנחנו לא בלרדת בגדול ואתם לא מבוטחים כמו המפיקים של התוכניות האלה. לכן: קחו את הדברים באיזי, ואל תגרמו למתאמנים שלכם להרגיש רע או להגיע לגבול הלעיון של מה שהם מסוגלים. אי נוחות זה בסדר – התקף לב או התקף צרבת נוראי – זה לא.

עומסים על המפרקים

כל קילו שאתם נושאים, פירושו עומס של שמונה ק"ג על הברכיים. קפיצה או עליית מדרגה פירושה העמסה של פי ארבעה עד שבעה ממשקל הגוף.
אל תריצו או תגרמו ללקוחות ומתאמנים בעודף משקל להרים משקלים כבדים בשלב הראשון. יש מספיק אפשרויות ותרגילים נגד משקל גוף, שאפשר לנצל בלי להעמיס עוד יותר על המפרקים.

בלי כח מתפרץ

ככלל: קימה מהרצפה, ולא רק קפיצות באוויר, היא משימה קשה לבעלי עודף משקל. אם אתם כבר משכיבים או מושיבים את המתאמנים שלכם על הרצפה, נצלו את הזמן שהם "שם" כדי לבצע מספר תרגילים. אל תבזבזו את האנרגיה ואת הבריאות שלהם על חזרה על אותו תרגיל, אלא בנו מחזור תרגילים שלם. אלא אם כן המתאמן בכושר טוב ובטוח בעצמו, רצוי להמנע ממצבים שבהם יש צורך לעבור ממצב של שכיבה למצב של עמידה

להכיל ולעודד

חשוב להכיל ולא לשפוט. לחלק מהמאמנים קשה יותר מלאחרים. בכל אימון המטרה הראשונה שלנו כמאמנים היא למצוא את נקודת החיבור עם המתאמן שלנו. אצל מאמנים במשקל כבד זה קריטי. מאמן טוב לעולם לא מגיע ממקום שיפוטי, אלא תמיד ממקום מקבל ומכיל. חשוב לקחת בחשבון שהמתאמן ברוב המקרים מרגיש חוסר נוחות, בעיקר באימון הראשון. הרבה פעמים הוא מתבייש ובמקרים קיצונים במיוחד הוא מרגיש מושפל. תפקיד המאמן הוא לתת לו להרגיש בטוח, לדעת שהמאמן כאן כדי לעבור איתו יחד את המסלול לשיפור התפקודים הגופניים שלו, והקידום שלו למטרה. אפשר ורצוי לשתף את המתאמן בפרטים על המאבקים האישיים שלנו. ברגע שהמתאמן מבין שגם למאמן שלו יש חולשות, שגם הוא התמודד (או עדיין מתמודד) עם אתגרים, זה מאפשר לו לפתוח את האפשרות שגם אצלו הדברים יכולים להשתפר ולתת יותר אימון במאמן שלו. כדי לשוחח לאו דווקא על ענייני משקל, אלא גם על המצב הכללי: לחץ דם, למשל, הרגשה כללית וחוויות שהיו למתאמנים שלך בין האימונים. המתאמנים האלה מגיעים אליך כדי שתצילו את החיים שלהם, ותמיד מדובר במסע ארוך, שדורש הרבה מאוד מאמץ – גם ממך.
אימון אנשים עם עודף משקל – במיוחד מי שמגיעים למשקלים מסכני חיים – הוא משימה שמהווה אתגר לא קל למאמן. מצד שני, הקהל מוכן לשתף פעולה. מה שחשוב הוא עידוד, סביבה תומכת ולא מביכה ותרגול שאינו מעמיס שלא לצורך משום בחינה: פיזית ורגשית.

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: