כפיפת ברך (Knee Flexion)

השרירים המשתתפים בתנועה

פלנטאריס | 

פלנטאריס (Plantaris)

שריר הפלנטאריס הוא שריר מאד קצר, שנאחז במפרק העקב באמצעות הגיד הארוך ביותר בגוף. זהו שריר דו מפרקי, שמשפיע על מפרק הברך ומפרק העקב.

מקור

  • עצם הירך - Femur

אחז

  • עצם העקב Calcaneus
להמשך הקריאה
פופליטאוס | 

פופליטאוס (Popliteus)

שריר הפופלטיאוס מתחיל מעל מפרק הברך ונכרך מאחורי השוק עד נקודת האחז שלו בטיביה. תפקידו לייצב בזמן שהברך משוחררת ובזמן כריעה. תפקידו התנועתי הוא לסייע בפתיחת נעילת הברך על ידי כך שהוא מושך את הITB מעט קדימה.
הוא מונע מהטיביה מלזוז לאחור – מייצב את מפרק הברך.
זהו שריר קטן ועמוק, רלוונטי בשיקום בפציעות – בעיקר בפציעות מניסקוס – למשל עבודה איזומטרית כשהברך לא נעולה. במצב של גמישות יתר בברך (Genu Recurvatum), כדאי לחזק את השריר הזה.
באתר זה בחרנו לשייך את הפופליטאוס לקבוצת כופפי הברך - למרות שאין לו תפקיד גדול בתנועה זאת - אלא בעיקר בשחרור הברך - הטריגר שמאפשר את תחילת הכפיפה.

מקור

  • בראש הדיסטאלי של עצם הירך לפני מפרק הברך

אחז

  • החלק העליון של הטיביה
להמשך הקריאה
שריר הסובך - גסטרוקנמיוס | 

שריר הסובך - גסטרוקנמיוס (Gastrocnemus)

שריר הסובך Gastrocnemius – מחולק לשני ראשים שמתחילים ונאחזים באותו מקום. בישראל קוראים לו גם "התאומים", למרות שזה עשוי לבלבל עם שרירי התאומים (Gemellus) שנמצאים במפרק האגן.
זהו השריר העיקרי בביצוע תנועת הכפיפה הכפית, והוא שריר שטחי שניתן לאבחנה במישוש וראייה.
שריר הסובך הנו שריר יחסית קצר ועבה (אורכו רק כמחצית מאורך השוק, והראש המדיאלי שלו נאחז בנקודה טיפה יותר נמוכה על הטיביה), ומחובר בגיד מאד ארוך - גיד אכילס (Tendon Calcanei) אל העקב. צורתו הייחודית מאפשרת לו לעבוד בצורה האופטימלית ליצירת כח מתפרץ - פרצי כח מהירים ועצימים, ולכן הוא מסייע מאד בתנועת של ניתור וריצה - בשלב ההמראה. בקפיצה – הוא בולם בכווץ מאד חזק ומהיר ומאפשר את הניתור.
שריר הניתורים – בעל יכולת של Fast twitch. מורכב מהרבה סיבים שמסוגלת ליצר Fast twitch – שמתעייפים מהר – סיבים לבנים. השריר מכיל גם סיבים אדומים – מאפשר סבולת עבודה עם פחות על פיתוח כח.
זהו שריר דו מפרקי ולכן מסייע גם בייצוב וכפיפת הברך.
נקודות התחל והאחז שלו זהות לנקודות התחל והאחז של שריר הפלנטאריס.
טריויה: מראה השריר מזכיר בטן - ומכאן שמו מהמילים היווניות 'רגל', ו-'בטן' - שריר הבטן של הרגל.

מקור

  • ראש מדיאלי - האפיקונדאייל המדיאלי של עצם הירך Medial Condyle on Femur
  • ראש לטרלי - האפיקונדאייל הלטראלי של עצם הירך Lateral Condyle on Femur

אחז

  • חלק אחורי של עצם העקב ה-Calcaneus (על ידי גיד אכילס)
להמשך הקריאה
מיתרי הירך - האמסטרינגס | 

מיתרי הירך - האמסטרינגס (Hamstrings)

קבוצת שרירי מיתרי הירך מכילה 3 שרירים דו מפרקיים המסייעים בפשיטת הירך וכפיפת הברך:
Biceps Femoris - (שריר זה הוא דו מפרקי רק בראש הארוך שלו).
השריר החצי גידי - Semitendinosus
השריר החצי קרומי - Semimembranosus
מעבר לתפקיד התנועתי שלו, שריר זה מוסיף יציבות למפרק הברך.

מקור

  • ראש קצר חלקה האחורי של ה-Femur
  • ראש ארוך - Ischium

אחז

  • ראש הפיבולה
  • טיביה
להמשך הקריאה
שריר הירך הישר של הארבעה-ראשי-של-הירך | 

שריר הירך הישר של הארבעה-ראשי-של-הירך (Rectus Femoris of Quadriceps)

זהו אחד הראשים של הקוואדריספס. ראש זה מצויין בנפרד כי הוא דו מפרקי ומסייע גם בכיפוף הירך

מקור

  • ראש ישר - מעל ה- Anterior Inferior Iliac Spine
  • ראש מוטה - מעל האצטבולום

אחז

  • בסיס הפיקה
להמשך הקריאה

תרגילים מתאימים

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: