סיבוב ירך החוצה

השרירים המשתתפים בתנועה

השריר המרובע של הירך - קוואדראטוס פמוריס | 

השריר המרובע של הירך - קוואדראטוס פמוריס (Quadratus Femoris)

השריר המרובע של הירך שייך לשרירים המבצעים רוטציה חיצונית בירך.
בנוסף לתנועת הרוטציה החיצונית, שריר זה מסייע גם בקירוב ירך.

מקור

  • עצם האישיום Ischium

אחז

  • עצם הירך Femur
להמשך הקריאה
השריר הסותם החיצוני - אובטונאטור אקסטרנוס | 

השריר הסותם החיצוני - אובטונאטור אקסטרנוס (Obtunator Externus)

השריר הסותם החיצוני ממוקם יחד עם השריר הסותם הפנימי בין שני שרירי התאומים בירך. הוא מכסה את ה-Obtunator Foramen הפתח בעצם האגן.
זהו השריר השטחי מבין שני השרירי הסותמים בירך. בנוסף לרוטציה חיצונית, הוא מבצע יחד עם שרירי התאומים גם הרחקה אופקית בירך.

מקור

  • עצם האישיום Ischium

אחז

  • עצם הירך - Femur
להמשך הקריאה
השריר הסותם הפנימי - אובטונאטור אינטרנוס | 

השריר הסותם הפנימי - אובטונאטור אינטרנוס (Obtunator Internus)

השריר הסותם הפנימי ממוקם יחד עם השריר הסותם החיצוני בין שני שרירי התאומים בירך. הוא מכסה את ה-Obtunator Foramen - הפתח בעצם האגן.
זהו השריר העמוק מבין שני השרירי הסותמים בירך. בנוסף לרוטציה חיצונית, הוא מבצע יחד עם שרירי התאומים גם הרחקה אופקית בירך.

מקור

  • עצם האישיום Ischium

אחז

  • עצם הירך - Femur
להמשך הקריאה
שריר התאומים העליון - גמלוס סופריור | 

שריר התאומים העליון - גמלוס סופריור (Gemellus Superior)

שריר התאומים העליון שייך לשרירים המבצעים רוטציה חיצונית בירך. אין להתבלבל עם שריר הסובך - גסטרוקנמיוס, בחלקה האחורי של השוק, שבארץ מתייחסים אליו כאל "התאומים".
זהו השריר העליון מבין שני שרירי התאומים בירך. בנוסף לרוטציה חיצונית, הוא מבצע יחד עם שריר התאומים התחתון והשרירים הסותמים גם הרחקה אופקית בירך.

מקור

  • עצם האישיום Ischium

אחז

  • עצם הירך Femur
להמשך הקריאה
השריר האגסי - פיריפורמיס | 

השריר האגסי - פיריפורמיס (Piriformis)

הפיריפורמיס הוא אחד משישה שרירים שמשמשים לסיבוב כלפי חוץ של הירך.
תפקיד משמעותי בפתולוגיות.
ממלא תפקיד מקביל לפקיד של הסופראספינטוס במפרק הירך. מהדק את הפמור אל הסקרום. כ-"שנתפס שריר" – זה בד"כ הפיריפורמיס.
בנוסף, עצב הסיאטי יוצא מהחלק התחתון ביותר של עמוד השדרה ומעצבב את כל הרגל. כשיש התכווצות שרירית או פגיעה בפיריפורמיס – יש סיכוי שנחווה הקרנת תחושות או כאב ברגל.
בד"כ העצב הסיאטיקה עובר מתחת לפיריפורמיס, אבל אצל מהאוכלוסיה הוא מתפצל ועובר חלק מעל וחלק מתחת לפיריפורמיס.
הוא גם יכול לעבור בתוך השריר מצדו הקדמי, או להתפצל ולעבור בחלק אחד מחלקו הפנימה וחלק אחד מחלקו האחורי – מצבים שיכולים ליצור פוטנציאל נזק עצבי קבוע. כי העצב נלחץ "נחנק" בין סיבי השריר – Strangulation of Sceatic nerver במצב של כווץ השריר.
לאו דווקא מדובר בנזק עצבי – אבל האימפקט של התגובה הוא מאד משמעותי לאיכות החיים ולכן רצוי לטפל גם בתרופות.
Anatomic Difference Sciatic Nerve
בעיות סיאטיקה יכולות להופיע בעקבות פעילות גופנית – דווקא אצל ספורטאים. אי נוחות בעיקר במצב של רוטציה חיצונית – כי אז השריר מתכווץ.
שריר הפיריפורמיס מסייע גם בהרחקה בירך.

מקור

  • עצם הסקרום

אחז

  • עצם הירך
להמשך הקריאה
שריר החייטים - סרטוריוס | 

שריר החייטים - סרטוריוס (Sartorius)

שריר החייטים Sartorius – השריר הכי ארוך בגוף – מאפשר ישיבה של רגל על רגל או ישיבה מזרחית – כפי שפעם החייטים ישבו כביכול.
זהו שריר דו מפרקי.
מבצע כפיפה ורוטציה חיצונית.
זוית היישום שלו יחסית טובה כי הוא מאד שטחי ומרוחק מהעצם. דבר זה מאפשר לו לייצר את המומנט הסיבובי הדרוש לרוטציה חיצונית.
Modified by Uwe Gille - Image:Illu lower extremity muscles.jpg, Public Domain, קישור לתמונה

מקור

  • ASIS

אחז

  • רגל האווז - Pes Anserinus בעצם הטיביה
להמשך הקריאה
מותן כסל - איליו פסואס | 

מותן כסל - איליו פסואס (Ilio Psoas)

שריר המותן כסל שייך לקבוצת שרירי בטן העמוקים בקיר האחורי של הבטן.
זהו שריר דו-ראשי המורכב מ- Ilacus + Psoas Major.
שריר מאד עמוק – לא ניתן להבחנה במישוש
הוא שריר בטן עמוק כי הוא אנטריורי לעמוד השדרה
מביא את הירך קדימה לכוון עמוד השדרה ולהיפך
כפיפת ירך/כפיפת גו (רכינה) – בהתאם לאיזה חלק מקובע ואיזה חלק נע.
שריר זה פעיל בכל כפיפת בטן – על ידי כך שהוא מקרב את האגן והגו.
בגלל כוון הסיבים והזוית הסיבובית שלו – בפעילות חד-צדדית שריר זה מבצע רוטציה חיצונית.
תפקיד ייצובי – שמירת יציבה וישיבה זקופה.
קרדיט לתמונה: CC BY-SA 3.0, קישור

מקור

  • איליאקוס - שני שלישים עליונים של הקצה העליון של שקע האיליום
  • איליאקוס - חלק צדי של ה-Sacrum
  • פסואס - החלק הקדמי של חוליות L15 - T12

אחז

  • הטרוכאנטר הקטן
להמשך הקריאה

תרגילים מתאימים

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: