אימון כח ומוח

Gym Instructor / מאמרים / אימון כח ומוח

אימון מבוסס Mind muscle connection הוא אימון יעיל יותר. שילוב מחשבה ושריר מאפשר לגייס יותר סיבי שריר לביצוע פעולה והוא בונה שריר בצורה טובה יותר ומשפר את פעולתו

יתרונות אימון מבוסס קשר מוח-שריר (Mind muscle connection)

מה פרוש Mind muscle connection, והאם ניתן להגביר את יעילות התרגיל בכך שננחה את המתאמן להתרכז מנטלית בשריר אותו אנחנו מאמנים?
כידוע, כל תנועה מודעת מתחילה את דרכה במח, ומסתיימת בשריר או קבוצת שרירים. אותות חשמליים מהמח שלנו זורמים דרך חוט השדרה אל השרירים, ומחוללים תנועה. עובדה זו נקראת קשר מח-שריר או Mind muscle connection. פיתוח של הקשר הזה הוא הדבר עליו אנחנו מדברים ועובדים הפעם.

כיצד פועל Mind muscle connection?

פעולת השריר מתרחשת בתגובה לאות חשמלי שנשלח מהמוח דרך מערכת העצבים בעוצמה המספיקה להפעלתו. עוצמת האות העצבי משפיעה על כמות היחידות המוטורויות שמתגייסות לביצוע הפעולה. יחד עם זאת גם במצב שהאות העצבי לא עובר את סף גירוי השריר, עדיין מתרחשת פעילות חשמלית בסביבת השריר. במילים אחרות: עצם המחשבה על הפעולה מגרה את השריר לביצוע הפעולה, גם אם הגירוי אינו מספיק להתנעת הפעולה עצמה.
בגופנו קיים חומר שנקרא אצטילכולין. חומר זה הוא שליח עצבי שמתקשר בין המח והשרירים. כאשר הוא משוחרר בקצות העצבים, הוא מאקטב – מפעיל – את סיבי השריר ומביא לכיווץ השריר. ניתן לשער שככל שחושבים על הפעלת השריר, מפעילים יותר סיבי שריר ומפעילים אותו-עצמו בצורה טובה יותר.
אפשר לחשוב על כך שמשדרים אותות לשרירים: ככל שמשדרים יותר אותות וככל שהם יותר ממוקדים משפרים את היכולת של המערכת העצבית לגייס יותר יחידות שריר כדי לבצע תנועה יעילה יותר וכדי לאמן ולפתח אותן.

יותר סיבי שריר פעילים – יותר כוח בשרירים

ברוב המקרים, כאשר רוצים לשפר את פעולת השרירים, משתדלים להעלות מאסת שריר: מבצעים אימון כוח נגד משקל גבוה או רב. במתאמנים צעירים, שמרבים למשל להרים משקולות, רואים עלייה במאסת שריר תוך תקופה לא ארוכה.
דרך נוספת לשפר את פעולת השרירים היא לגייס יותר חלקים מהם – לגייס יותר סיבי שריר. פעולה זו אפשר לעשות על ידי מיקוד המחשבה בפעולה ובשריר; פעולה מוחית, שמשחררת יותר אצטילכולין ומביאה לגיוס של יותר סיבי שריר, כמו שכבר הסברנו.

מתי חשוב אימון Mind muscle connection?

אימון בשיטה זאת הנו אפקטיבי והיתרונות שלו באים לידי ביטוי עבור כל סוגי המתאמנים. אבל הוא רלוונטי מאד לקהלי יעד מסויימים.
אימון בקושי גבוה או מול משקל רב הוא אימון שבונה במהירות מאסת שריר, משפר את האלסטיות ולמי שהנושא חשוב – גם את המראה שלו. מצד שני, יש אוכלוסיות שלמות שלא יכולות לבצע אימונים מסוג זה: קשישים או מי שעברו תאונה או פציעה הן רק שתי דוגמאות לכך.
במקרה שבו יש חשש שאימון עצים יגרום נזק למתאמן, עוברים לאימון מול התנגדות נמוכה, אך אז יש צורך בחזרות רבות של הפעולה. כדי לשפר את האימון, מבצעים אימון מנטלי, כלומר אימון מח-שריר, שבו המתאמן חושב שהוא עובד מול משקל גבוה יותר מזה שהוא עובד מולו בפועל. את האימון מבצעים לאט, במספר חזרות רב, כאשר המחשבה מתמקדת על הרמת משקל גדול. כדי שהאימון הזה יצליח, יש לחזור עליו מספר פעמים רב במשך השבוע.

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: