בעמידה חתירה כנגד גומיית התנגדות (Standing Band Rows)

תרגיל מורכב חתירה עבור גב כנגד גומיית התנגדות

דרגת קושי: נמוכה

תרגיל החתירה כנגד גומיה מתבצע בעמידה. הידיים פשוטות קדימה ואוחזות בידיות הגומיה באחיזה אמצעית (mid position).
העמידה היא במצב פלאנק אקטיבי: ברכיים משוחרוות, אגן ובטן אסופים.
יש להקפיד על שכמות קרובות וכתפיים נמוכות. שרירי הגו מייצבים בתרגיל זה. יש לעמוד בצורה יציבה – בפיסוק ברוחב האגן, או בעמידת פסיעה – כדי להגדיל את היציבות. המרחק מנקודת העגינה של הגומיה צריך לאפשר ביצוע של התרגיל לכל אורך טווח התנועה. יש לקחת בחשבון שההתנגדות לגומיה מתגברת ככל שהגומיה יותר מתוחה. בסיום התנועה השכמות קרובות, המרפקים מכופפים עד שידיות הגומיה נוגעות בחלק התחתון של החזה.
ניתן לבצע את התרגיל גם בישיבה שלמה על הרצפה, או ישיבה על כסא/ספסל. חשוב לעגן את הגומיה מסביב למתקן יציב או מול מעצור במשקוף דלת.

טעויות נפוצות

מתבצעת תנועה במפרק האגן במקום בכתף/מרפקים
זווית של יותר מ - 95 מעלות בין הגו והספסל, מה שהופך את התנועה להרחקה אופקית במקום פשיטת כתף
כפיפה בגב והקטנת הלורדוזה המותנית
הרמת כתפיים

השרירים הפעילים בתרגיל

אגוניסט:
טרפזיוס תחתון

טרפזיוס תחתון (Lower Trapezius)

בסיבוב כלפי מעלה של השכמה שריר זה עובד עם הטרפזיוס העליון בצמד כוחות - הכווץ של שני השרירים בו זמנית יוצר תנועת סיבוב כלפי מעלה של השכמה.

מקור

  • חוליות T4-T12

אחז

  • חלק עליון של קוץ השכמה
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • רומבואידים

    רומבואידים (Rhomboids)

    הרומבואידים (מעויינים) הם שני שרירים שנמצאים במרכז הגב העליון, בשכבה אחת יותר עמוקה מתחת לשריר הטרפז. הם מבצעים קירוב של השכמות.
    כוון הסיבים האלכסוני של השריר מאפשר ל- Rhomboid Minor (החלק העליון) לסייע גם בהרמת השכמות
    שריר ה- Rhomboid Major (החלק התחתון) מבצע Downward Rotation

    מקור

    • מייג'ור - חוליות C7 - T1
    • מיינור - חוליות T2 - T5

    אחז

    • מייג'ור - גבול אמצעי עליון של השכמה
    • מיינור - גבול אמצעי של השכמה
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
טרפזיוס עליון

טרפזיוס עליון (Lower Trapezius)

החלק העליון של שריר הטרפזיוס.
תנועת סיבוב כלפי מעלה של השכמות נוצרת כאשר שריר זה מתכווץ יחד עם הטרפזיוס התחתון. הכווץ של שני השרירים יחד (צמד כוחות) גורם לשכמה להסתובב כלפי מעלה.

מקור

  • חלק אחורי תחתון של הגולגולת
  • חוליה C1
  • הזיז המרכזי של חוליה C6

אחז

  • שליש צדי עליון של הבריח
להמשך הקריאה
אגוניסט:
השריר הרחב-ביותר של הגב - לטיסימוס דורסי

השריר הרחב-ביותר של הגב - לטיסימוס דורסי (Latissimus Dorsi)

השריר הרחב ביותר של הגב. שריר זה מחבר את הידיים והרגליים. מניע את כל הגוף. מאפשר טיפוס ומשיכת כל משקל הגוף כלפי מעלה. נקודת האחז (insertion)  של השריר מתחת לבית השחי מאד קטנה יחסית לגדלו העצום. מומלץ לאנשים עם פריצת דיסק בגב התחתון לחזק את השריר הזה. התחל שלו מתחיל מהאיליום, ה-TLF, חוליות T6 – T12 (חופף לחלק התחתון של שריר הטרפז וממוקם שכבה מתחתיו). הוא נאחז בחלק התחתון הקדמי של ההומרוס, בין שריר החזה הגדול והטרס מייג'ור על ה-bicipital groove דרך הדופן האחורית של בית השחי.
הלטיסימוס דורסי הוא אחד משלושת השרירים (יחד עם טרס מייג'ור ושריר החזה העליון) שנאחזים בחריץ ה-Bicipital Groove על החלק העליון הקדמי של עצם ה-Humerus.
רוב הפעולות שהשריר הזה מבצע מבוצעות בשרשרת תנועתית סגורה, כאשר החלק הנע הוא החלק הפרוקסימלי - כל הגוף, כנגד הזרועות וחגורת הכתפיים שנמצאות במצב מקובע. השימוש בשריר זה הוא בעיקר בפעולות שדורשות כוח ועצימות מעבר לפעילות היומיומית (Reverse action), כגון: טיפוס, חתירה, זחילה. בשרשרת תנועתית פתוחה שריר זה נכנס לפעולה בביצוע של פעולות הדורשות הטחה, כמו הנפת גרזן.

מקור

  • חוליות L1-L5
  • חליות T6 - T12
  • עצם ה-Sacrum
  • החלק האחורי של ה-Iliac Crest
  • 4 צלעות תחתונות
  • חגורת ה- TLF

אחז

  • ה-Bicipital Groove בחלק העליון הקדמי של הזרוע (Humerus)
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • שריר החזה הגדול - פקטורליס מייגו'ר - החלק התחתון

    שריר החזה הגדול - פקטורליס מייגו'ר - החלק התחתון (Lower Pectoralis Major)

    החלק התחתון של שריר החזה העליון - השריר היותר קרוב לפני השטח מבין שרירי החזה. מכסה את שריר החזה הקטן - Pectoralis Minor. מתחיל בסטרנום וצלעות 1 עד 6. מסייע בפשיטה וקירוב כתף, מבצע קירוב אופקי יחד עם שריר החזה העליון.

    מקור

    • Strenum
    • הסחוס של 6 הצלעות העליונות
    • Aponeurosis of External Abdominal Oblique

    אחז

    • החלק העליון של ה-Humerus
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
דלתואיד קדמי

דלתואיד קדמי (Anterior Deltoid)

חלק משריר הדלתואיד. השריר כולו מרחיק את הכתף. לכל אחד מחלקיו יש תפקיד תנועתי נוסף.

מקור

  • שליש לטרלי תחתון של השכמה

אחז

  • Deltoid Tuberosity על ה- Humerus
להמשך הקריאה
אגוניסט:
הדו ראשי של הזרוע - בייספס ברכיאליס

הדו ראשי של הזרוע - בייספס ברכיאליס (Biceps)

שריר זה הוא הקרוב ביותר לפני השטח מקבוצת שריר היד הקדמית. הוא בעל שני ראשים - ארוך וקצר. פעיל בזמן כיפוף הכתף בסופינציה. במצב של פרונציה הוא אינו מתכווץ כתוצאה מהפיתול שלו מעל הזרוע.
שריר זה הוא דו מפרקי ומסייע גם בכפיפת כתף. הראש הארוך, המדיאלי שלו, מתחיל בבליטת מקור העורב. הראש הקצר מתחיל בגלנואיד. הוא נאחז בחלק הפרוקסימלי של עצם הרדיוס.

מקור

  • ראש ארוך - דו מפרקי - קצה בליטת מקור העורב - Corracoid process
  • ראש קצר - החלק העליון של ה-Glenoid Fossa

אחז

  • Radial Tuberosity
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • השריר כופף האצבעות השטחי

    השריר כופף האצבעות השטחי (Flexor Digitorum Superficialis)

    השריר כופף האצבעות השטחי הוא שריר אקסטרינסי שממוקם שכבה מעלה השריר כופף האצבעות העמוק, ומכסה את רוב השטח שלו. הוא מתחיל מהאפיקונדיאל של ההומרוס, ומסתיים על הפרקים המדיאליים של אצבעות 2 - 5 (כלומר מכסה מעט פחות מבן הזוג העמוק יותר שלו). מכיון שהוא מתחיל בעצם הזרוע הוא נותן סיוע קל גם בכפיפת המרפק.

    מקור

    • האפיקונדייל המדיאלי של ההומרוס

    אחז

    • פרקי האצבעות המדיאליים 2-5
    להמשך הקריאה
  • ברכיורדיאליס

    ברכיורדיאליס (Brachioradialis)

    שריר הברכיורדיאליס מחבר בין החלק הדיסטלי הקרוב למרפק של עצם הזרוע לבין החלק הדיסטלי של עצם הרדיוס. הוא מסייע בכפיפת המרפק יחד עם הדו ראשי של הזרוע והברכיאליס. במצב סופינציה הברכיורדיאליס אינו פעיל.

    מקור

    • החלק הדיסטלי של ה-Humerus

    אחז

    • קורונואיד ו-Tuberosity of Ulna
    להמשך הקריאה
  • ברכיאליס

    ברכיאליס (Brachialis)

    הברכיאליס הוא אחד מ-3 השרירים המסייעים בכפיפת המרפק. שריר זה פעיל במצב של פרונציה באמה והוא המבצע העיקרי של התנועה במצב זה. הוא מתחיל בחלק האמצעי קדמי של עצם הזרוע (humerus) ונאחז על ה-Ulna באמה - קרוב למרפק. הוא הוא ממוקם שכבה אחת בעומק מתחת לשריר הדו-ראשי. אף על פי כן הוא ניתן לאבחנה במישוש במצב של פרונציה, כאשר השריר הדו ראשי לא מכווץ. המיקום שלו יותר פרוקסימלי ביחד למיקום הברכיורדיאליס, ובניגוד לאחרון, הוא נמצא ברובו על שריר הזרוע.

    מקור

    • חלק לטרלי דיסטלי של ה-Humerus

    אחז

    • עצם ה-Ulna בחלק הפרוקסימלי הקרוב למרפק
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
התלת-ראשי של הזרוע - טרייספס ברכיאליס

התלת-ראשי של הזרוע - טרייספס ברכיאליס (Triceps)

השריר התלת-ראשי של הזרוע (Triceps Brachialis) מבצע את פשיטת המרפק.
יש לו שלושה ראשים. שני הקצרים מתחילים בהומרוס. כל שלושת הראשים נאחזים בעצם האמה המדיאלית - האולנה באיזור המרפק. הראש הארוך של הטרייספס הוא דו מפרקי, מתחיל בחלק התחתון הלטראלי של השכמה מתחת לשקע הגלנואיד ומסייע בפשיטת הכתף.

מקור

  • ראש ארוך - החלק שמתחת ל-Glenoid fossa
  • ראש מדיאלי ולטראלי - החלק האחורי של ה-Humerus

אחז

  • Olecranon
להמשך הקריאה

רוצה לרכוש גומיית התנגדות? (האתר יקבל עמלה מאמזון)

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: