סקוואט כנגד משקולות יד (Dumbbell Squat)

תרגיל שפיפה - סקוואט מורכב אימון פונקציונאלי עבור רגליים כנגד משקולות יד

דרגת קושי: בינונית

בתרגיל הסקוואט עם משקולות יד (שפיפה) משקל הכובד נמוך יותר וקרוב יותר למרכז הגוף, דבר שתורם ליציבות גבוהה יותר.
ניתן לבצע עד שהירכיים מקבילות לרצפה (סקוואט מקביל – Parallel Squat) או עד כיפוף מקסימלי בברך (Deep Squat). במצב זה יש להמנע מסיבוב האגן לאחור ויצירת קימור במותן.

טעויות נפוצות

שימוש במפרק הברך במקום במפרק הירך על ידי תחילת התנועה מהברך במקום מהאגן וכתוצאה מכך יצירת עומס על הברך.
כיפוף הגו וסיבוב האגן לאחור עד יצירת קיפוזה (קימור) במותן (הסיכון עולה ככל שהסקוואט יותר עמוק)
העברת המשקל קדימה ועלייה על קצות האצבעות.
לפעמים העליה על קצות האצבעות נובעת מגיד אכילס מקוצר. במקרה כזה מומלץ להניח את העקבים על הגבהה של מספר סנטימטרים.

השרירים הפעילים בתרגיל

אגוניסט:
שריר העכוז הגדול - גלוטאוס מקסימוס

שריר העכוז הגדול - גלוטאוס מקסימוס (Gluteus Maximus)

שריר העכוז הגדול ביותר- גלוטאוס מקסימוס הוא אחד משלושת שרירי העכוז (Gluteus). הוא עוטף את כל החלק האחורי של האגן.
בתחילת ההליכה – כשהרגל מתנתקת מהקרקע ומבצעת את הצעד עובד שריר האיליו פסואס. לגלוטאוס יש תפקיד זעיר בהליכה כי בהליכה יש רק משיכה של הרגל הקדמית קדימה.
הגלוטאוס עובד בעלייה במדרגות, עליה בשיפוע, ריצה, קימה מישיבה או משפיפה, ייצוב עמוד השדרה (ע”י החיבור ל-TLF).
מקרב בין ה-Sacro-Iliac Joint וה- ITB
שריר זה נאחז ברצועה האיליו טיביאלית (Ilio-Tibial Band- ITB) ולכן הוא מסייע גם בנעילת הברך.

מקור

  • Thoracic-Lumbar Fascia
  • Sacro-iliac Joint

אחז

  • Ilio-Tibial Band
  • הגבשושית בחלק העליון האחורי של ה-Femur - עצם הירך (Gluteal tuberosity)
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • הדו-ראשי של הירך

    הדו-ראשי של הירך (Biceps Femoris)

    השריר הדו-ראשי של הירך הוא אחד השרירים המרכיבים את קבוצת מיתרי הירך (Hamstrings).
    הראש הארוך של שריר זה הנו דו מפרקי - מתחיל בעצם ה-Ischium באגן ומסייע גם בפשיטת הירך.

    מקור

    • ראש ארוך - עצם ה-Ischium באגן
    • ראש קצר - עצם הירך

    אחז

    • עצם ה-Fibula
    להמשך הקריאה
  • שריר העכוז האמצעי - גלוטאוס מדיוס

    שריר העכוז האמצעי - גלוטאוס מדיוס (Gluteus Medius)

    שריר העכוז האמצעי - גלוטאוס מדיוס הוא אחד משלושת שרירי העכוז (Gluteus)
    יחד עם שריר העכוז הבינוני Gluteus Medius שני שרירים אלו מבצעים הרחקה בייצוב בהליכה – עבודה איזומטרית – למנוע מהאגן לברוח פנימה בזמן ההליכה.
    שריר הגלוטאוס מדיוס ממוקם בשכבה מעל שריר הגלוטאוס מינימוס.
    משמשים לייצוב כאשר אנחנו עומדים על רגל אחת ומשמשים מניעת צניחת האגן בהליכה – Pelvic Drop.
    ניתן לראות ליקוי בפעולת השריר בהליכה מתנדנדת.
    במידת האפשר, רצוי שהתרגילים לחיזוק יהיו סטטיים ופונקציונליים כדי לדמות בצורה האופטימלית את פעולת השריר ביומיום. העבודה של השריר בברירת המחדל היא סטטית. מכיון שהרחקת הירך בזווית כמה שיותר קטנה, אפשר לבצע את התרגיל בזויית מינימלית רק עד שאין תמיכה. עדיף לעבוד איתה בעמידה – בשרשרת תנועתית סגורה, כמו בתנועה הטבעית ביום יום.
    בעמידה על רגל אחת - כשאנחנו מסתכלים על האגן מקדימה – אנחנו רוצים לראות אגן ישר פלס.
    חיזוק סטטי, בטווחי התנועה הרלוונטיים להליכה ובשרשרת התנועתית הרלוונטי להליכה.

    מקור

    • חלקה החיצוני של האיליום

    אחז

    • הטרוכאנטר הגדול
    להמשך הקריאה
  • חצי גידי של שרירי הירך האחוריים

    חצי גידי של שרירי הירך האחוריים (Semitendinosus of Hamstrings)

    השריר החצי גידי הוא השריר היותר שטחי ויותר אחורי מבין שלושת השרירים המרכיבים את קבוצת מיתרי הירך האחורית (Hamstrings). הוא מורכב בסיומו לרקמת חיבור ארוכה וצרה בחלקו בתחתון (ומכך שמו).
    זהו שריר דו מפרקי ומסייע בפשיטת ירך וכפיפת ברך.

    מקור

    • Ischial Tuberosity

    אחז

    • חלקה המדיאלי של הטיביה
    להמשך הקריאה
  • חצי קרומי של שרירי הירך האחורית

    חצי קרומי של שרירי הירך האחורית (Semimembranosus of Hamstrings)

    השריר החצי קרומי הוא השריר היותר עמוק ויותר קדמי מבין שלושת השרירים המרכיבים את קבוצת מיתרי הירך האחורית (Hamstrings). הוא מורכב ברובו מרצועת חיבור עבה שהופכת לרקמת Fascia בחלקו בתחתון (ומכך שמו).
    זהו שריר דו מפרקי ומסייע בפשיטת ירך וכפיפת ברך.
    יחד עם שריר החייטים (Sartorius) והגראסיליס (מקרב ירך) הוא אחד מ-3 השרירים שנאחזים בנקודת ה-Pes inserinus שחלק הקדמי-צדי של הטיביה.

    מקור

    • עצם האישיום - Ischial Tuberosity

    אחז

    • חלקה המדיאלי של הטיביה - בנקודת-"רגל האווז" - ה- Pes Inserinus
    להמשך הקריאה
  • מיתרי הירך - האמסטרינגס

    מיתרי הירך - האמסטרינגס (Hamstrings)

    קבוצת שרירי מיתרי הירך מכילה 3 שרירים דו מפרקיים המסייעים בפשיטת הירך וכפיפת הברך:
    Biceps Femoris - (שריר זה הוא דו מפרקי רק בראש הארוך שלו).
    השריר החצי גידי - Semitendinosus
    השריר החצי קרומי - Semimembranosus
    מעבר לתפקיד התנועתי שלו, שריר זה מוסיף יציבות למפרק הברך.

    מקור

    • ראש קצר חלקה האחורי של ה-Femur
    • ראש ארוך - Ischium

    אחז

    • ראש הפיבולה
    • טיביה
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
מותן כסל - איליו פסואס

מותן כסל - איליו פסואס (Ilio Psoas)

שריר המותן כסל שייך לקבוצת שרירי בטן העמוקים בקיר האחורי של הבטן.
זהו שריר דו-ראשי המורכב מ- Ilacus + Psoas Major.
שריר מאד עמוק – לא ניתן להבחנה במישוש
הוא שריר בטן עמוק כי הוא אנטריורי לעמוד השדרה
מביא את הירך קדימה לכוון עמוד השדרה ולהיפך
כפיפת ירך/כפיפת גו (רכינה) – בהתאם לאיזה חלק מקובע ואיזה חלק נע.
שריר זה פעיל בכל כפיפת בטן – על ידי כך שהוא מקרב את האגן והגו.
בגלל כוון הסיבים והזוית הסיבובית שלו – בפעילות חד-צדדית שריר זה מבצע רוטציה חיצונית.
תפקיד ייצובי – שמירת יציבה וישיבה זקופה.
קרדיט לתמונה: CC BY-SA 3.0, קישור

מקור

  • איליאקוס - שני שלישים עליונים של הקצה העליון של שקע האיליום
  • איליאקוס - חלק צדי של ה-Sacrum
  • פסואס - החלק הקדמי של חוליות L15 - T12

אחז

  • הטרוכאנטר הקטן
להמשך הקריאה
אגוניסט:
הארבעה-ראשי של הירך - קוואדריספס

הארבעה-ראשי של הירך - קוואדריספס (Quadriceps)

השריר הארבע ראשי מכיל 4 ראשים/נקודות תחל ונקודת אחז אחת. הוא נחשב לשריר הגדול ביותר הגוף, בתחרות עם הגלוטאוס מקסימוס.
ראשי השריר הם
1 Rectus Femoris – דו מפרקי ולכן הוא יכול להגיע למצב של אי ספיקה אקטיבית
3 ראשים Vastus Medialis, Vastus Intermedius, Vastus Laterali
תחל – רקטוס פמוריס AIIS
שלושת ראשי ה-vastii – עצם הירך
אחז – דרך עצם הפיקה Patella באמצעות גיד שנקרא Patellar Tendon אל ה-Tibial Tuberosity
4 הראשים עושים פשיטה בברך, ובנוסף ה-Recuts מבצע גם כפיפת ירך.
חיזוק השרירים הללו מאפשר שמירה על המפרקים על ידי דחיסה וייצוב המפרק, ועל ידי השפעה על ציפוף מסת העצם בגיל הילדות.

מקור

  • Rectus Femoris - Anterior Inferior Ilias Spine
  • Vastus Medialis, Vastus Lateralis - חלק האחורי הצדי של עצם הירך
  • Vastus Intermedius - שני שלישים עליונים קדמיים ולטרליים של הפמור

אחז

  • Rectus Femoris - בסיס הפיקה
  • Vastus Medialis, Vastus Lateralis - הבסיס והגבול עליון מדיאלי של הפיקה
  • גבול לטרלי של הפיקה
להמשך הקריאה
מסייעים:
אנטגוניסט:
מיתרי הירך - האמסטרינגס

מיתרי הירך - האמסטרינגס (Hamstrings)

קבוצת שרירי מיתרי הירך מכילה 3 שרירים דו מפרקיים המסייעים בפשיטת הירך וכפיפת הברך:
Biceps Femoris - (שריר זה הוא דו מפרקי רק בראש הארוך שלו).
השריר החצי גידי - Semitendinosus
השריר החצי קרומי - Semimembranosus
מעבר לתפקיד התנועתי שלו, שריר זה מוסיף יציבות למפרק הברך.

מקור

  • ראש קצר חלקה האחורי של ה-Femur
  • ראש ארוך - Ischium

אחז

  • ראש הפיבולה
  • טיביה
להמשך הקריאה
אגוניסט:
שריר הסובך - גסטרוקנמיוס

שריר הסובך - גסטרוקנמיוס (Gastrocnemus)

שריר הסובך Gastrocnemius – מחולק לשני ראשים שמתחילים ונאחזים באותו מקום. בישראל קוראים לו גם "התאומים", למרות שזה עשוי לבלבל עם שרירי התאומים (Gemellus) שנמצאים במפרק האגן.
זהו השריר העיקרי בביצוע תנועת הכפיפה הכפית, והוא שריר שטחי שניתן לאבחנה במישוש וראייה.
שריר הסובך הנו שריר יחסית קצר ועבה (אורכו רק כמחצית מאורך השוק, והראש המדיאלי שלו נאחז בנקודה טיפה יותר נמוכה על הטיביה), ומחובר בגיד מאד ארוך - גיד אכילס (Tendon Calcanei) אל העקב. צורתו הייחודית מאפשרת לו לעבוד בצורה האופטימלית ליצירת כח מתפרץ - פרצי כח מהירים ועצימים, ולכן הוא מסייע מאד בתנועת של ניתור וריצה - בשלב ההמראה. בקפיצה – הוא בולם בכווץ מאד חזק ומהיר ומאפשר את הניתור.
שריר הניתורים – בעל יכולת של Fast twitch. מורכב מהרבה סיבים שמסוגלת ליצר Fast twitch – שמתעייפים מהר – סיבים לבנים. השריר מכיל גם סיבים אדומים – מאפשר סבולת עבודה עם פחות על פיתוח כח.
זהו שריר דו מפרקי ולכן מסייע גם בייצוב וכפיפת הברך.
נקודות התחל והאחז שלו זהות לנקודות התחל והאחז של שריר הפלנטאריס.
טריויה: מראה השריר מזכיר בטן - ומכאן שמו מהמילים היווניות 'רגל', ו-'בטן' - שריר הבטן של הרגל.

מקור

  • ראש מדיאלי - האפיקונדאייל המדיאלי של עצם הירך Medial Condyle on Femur
  • ראש לטרלי - האפיקונדאייל הלטראלי של עצם הירך Lateral Condyle on Femur

אחז

  • חלק אחורי של עצם העקב ה-Calcaneus (על ידי גיד אכילס)
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • השריר כופף הזרת ברגל - פלקסור דיגיטי מינימי ברוויס

    השריר כופף הזרת ברגל - פלקסור דיגיטי מינימי ברוויס (Flexor Digiti Minimi Brevis)

    מקור

    • העצמות המטה-תרסליות

    אחז

    • הפלנקס הפרוקסימלי של האצבע החמישית ברגל
    להמשך הקריאה
  • השריר מכופף הבוהן הארוך - פלקסור הלוסיס לונגוס

    השריר מכופף הבוהן הארוך - פלקסור הלוסיס לונגוס (Flexor Hallucis Longus)

    שריר זה מבצע כפיפה של אצבע מספר אחת – בוהן ("שריר הרמת הלגו מהרצפה") – מאפשר סיוע נוסף לאצבעות החלק הסופי של הניתור – כפיפה כפית. שריר זה הוא אקסטרינסי לכף הרגל.

    מקור

    • עצם השוקית Fibula

    אחז

    • המפרק הדיסטלי של האצבע הראשונה
    להמשך הקריאה
  • השריר פושט אצבעות כף הרגל - פלקסור דיגיטורום לונגוס

    השריר פושט אצבעות כף הרגל - פלקסור דיגיטורום לונגוס (Flexor Digitorum Longus)

    הפלקסור דיגיטורום לונגוס הוא השריר הכופף של אצבעות 2 עד 5 של הרגל. מסייע גם בכפיפה כפית. זהו שריר אקסטרינסי לכף הרגל.

    מקור

    אחז

    להמשך הקריאה
  • פלנטאריס

    פלנטאריס (Plantaris)

    שריר הפלנטאריס הוא שריר מאד קצר, שנאחז במפרק העקב באמצעות הגיד הארוך ביותר בגוף. זהו שריר דו מפרקי, שמשפיע על מפרק הברך ומפרק העקב.

    מקור

    • עצם הירך - Femur

    אחז

    • עצם העקב Calcaneus
    להמשך הקריאה
  • שריר הפרונאוס הארוך

    שריר הפרונאוס הארוך (Peroneus Longus)

    שריר הפרונאוס הארוך שייך לקבוצת שרירי הפרונאוס מתחילה בעצם השוקית ונאחזת במפרקים המטה-תרסליים. תפקידו העיקרי הוא לייצב את הקרסול.

    מקור

    • עצם השוקית Fibula

    אחז

    • המפרק המטה-תרסלי והתרסלי של האצבע הראשונה
    להמשך הקריאה
  • שריר הפרונאוס הקצר

    שריר הפרונאוס הקצר (Peroneus Brevis)

    שריר הפרונאוס הקצר שייך לקבוצת שרירי הפרונאוס מתחילה בעצם השוקית ונאחזת במפרקים המטה-תרסליים. תפקידו העיקרי הוא לייצב את הקרסול.

    מקור

    • עצם השוקית Fibula

    אחז

    • המפרק המטה-תרסלי של האצבע החמישית
    להמשך הקריאה
  • שריר השוקה האחורי

    שריר השוקה האחורי (Tibialis Posterior)

    פעולת כווץ בשריר שריר השוקה האחורי יכולה להחמיר מצב של נקע - מכיון שהוא מסייע בתנועת קירוב כף הרגל.

    מקור

    • עצם השוקה - Tibia
    • עצם השוקית - Fibula

    אחז

    • המפרקים התרסליים Tarsals
    להמשך הקריאה
  • שריר הסוליה - סוליאוס

    שריר הסוליה - סוליאוס (Soleus)

    שריר הסוליה נמצא בשכבה מתחת לשריר התאומים.
    כמו שריר הסובך, גם שריר זה נאחז בקלקנאוס, העקב – אבל הוא יותר ארוך, והגיד שלו יותר קטן. הוא נאחז באותו גיד – גיד אכילס.
    לפעמים מתייחסים לשני הראשים של הגסטרו והסוליאוס ביחד – ה-Triceps של הרגל (Triceps Surae).
    בין הסוליאוס והגסטרו יש בורסה – קרוב לאמצע השוק. הבורסה מפרידה ומאפשרת עבודה של השרירים אחד כנגד השני (למשל בעבודה עם הברך), מפחיתה חיכוך.
    שריר זה הוא חד מפרקי, לכן אם רוצים לבודד אותו ולעבוד עליו בלי סיוע של שריר הסובך, יש להביא את שריר הסובך לאי-ספיקה אקטיבית על ידי כפיפה במפרק הברך - למשל - בישיבה.

    מקור

    • החלק האחורי של עצם השוקה - Tibia
    • החלק אחורי של עצם השוקית - Fibula

    אחז

    • החלק אחורי של עצם העקב -Calcaneus (על ידי גיד אכילס)
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
שריר השוקה הקדמי - טיביאליס אנטריור

שריר השוקה הקדמי - טיביאליס אנטריור (Tibialis Anterior)

שריר השוקה הקדמי - טיביאליס אנטריור מבצע כפיפה גבית – מתבטא בעיקר בתנועת ההליכה.
בשלב הנחיתה זהו השריר שמרים את כף הרגל ומכין אותה לנחיתה על גבי העקב. בלעדיו היינו נוחתים על כף הרגל או על הכרית הקדמית של כף הרגל.
במגע של כף הרגל בקרקע, משקל הגוף שואף ליצור עומס על הרגל ולמוטט אותה. הטיביאליס אנטריור משמש כבולם זעזועים כשהוא בכווץ אקצנטרי, וממתן את הנחיתה על כף הרגל בצעד.
חולשה בשריר זה פוגמת ביכולת שלנו לבלום זעזועים ולנחות על העקב. בנחיתה יש לצפות שכף הרגל תיפול על הרצפה – תסמונת שנקראת Drop Foot.
פעולת שריר זה יכולה להחמיר מצב של נקע - מכיון שהוא מסייע בתנועת קירוב כף הרגל.
שיתוק בשריר זה יגרום לגרירת הרגל. הפיצוי יתבצע על ידי הרמת צד האגן – עבודה של המרחיקים; תופעה הידועה בשם Pelvic List (ההיפך מ-Pelvic drop) או Hiking.

מקור

  • הראש הלטראלי של עצם השוקה - Lateral Condyle of Tibia

אחז

  • שורש כף הרגל - המפרק המטה-תרסלי של הבוהן
להמשך הקריאה

רוצה לרכוש משקולות? (האתר יקבל עמלה מאמזון)

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: