הרמת עקבים כנגד משקולת יד (Plantar Flexion)

התרגיל עובד על שריר הסובך – Gastrocnemius. שריר השוק הפנימי Soleus משמש כסינרגיסט.
כדי לחזק את הסוליאוס יש לבצע את התרגיל בישיבה.

השרירים הפעילים בתרגיל

אגוניסט:
שריר הסובך - גסטרוקנמיוס

שריר הסובך - גסטרוקנמיוס (Gastrocnemus)

שריר הסובך Gastrocnemius – מחולק לשני ראשים שמתחילים ונאחזים באותו מקום. בישראל קוראים לו גם "התאומים", למרות שזה עשוי לבלבל עם שרירי התאומים (Gemellus) שנמצאים במפרק האגן.
זהו השריר העיקרי בביצוע תנועת הכפיפה הכפית, והוא שריר שטחי שניתן לאבחנה במישוש וראייה.
שריר הסובך הנו שריר יחסית קצר ועבה (אורכו רק כמחצית מאורך השוק, והראש המדיאלי שלו נאחז בנקודה טיפה יותר נמוכה על הטיביה), ומחובר בגיד מאד ארוך - גיד אכילס (Tendon Calcanei) אל העקב. צורתו הייחודית מאפשרת לו לעבוד בצורה האופטימלית ליצירת כח מתפרץ - פרצי כח מהירים ועצימים, ולכן הוא מסייע מאד בתנועת של ניתור וריצה - בשלב ההמראה. בקפיצה – הוא בולם בכווץ מאד חזק ומהיר ומאפשר את הניתור.
שריר הניתורים – בעל יכולת של Fast twitch. מורכב מהרבה סיבים שמסוגלת ליצר Fast twitch – שמתעייפים מהר – סיבים לבנים. השריר מכיל גם סיבים אדומים – מאפשר סבולת עבודה עם פחות על פיתוח כח.
זהו שריר דו מפרקי ולכן מסייע גם בייצוב וכפיפת הברך.
נקודות התחל והאחז שלו זהות לנקודות התחל והאחז של שריר הפלנטאריס.
טריויה: מראה השריר מזכיר בטן - ומכאן שמו מהמילים היווניות 'רגל', ו-'בטן' - שריר הבטן של הרגל.

מקור

  • ראש מדיאלי - האפיקונדאייל המדיאלי של עצם הירך Medial Condyle on Femur
  • ראש לטרלי - האפיקונדאייל הלטראלי של עצם הירך Lateral Condyle on Femur

אחז

  • חלק אחורי של עצם העקב ה-Calcaneus (על ידי גיד אכילס)
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • השריר כופף הזרת ברגל - פלקסור דיגיטי מינימי ברוויס

    השריר כופף הזרת ברגל - פלקסור דיגיטי מינימי ברוויס (Flexor Digiti Minimi Brevis)

    מקור

    • העצמות המטה-תרסליות

    אחז

    • הפלנקס הפרוקסימלי של האצבע החמישית ברגל
    להמשך הקריאה
  • השריר מכופף הבוהן הארוך - פלקסור הלוסיס לונגוס

    השריר מכופף הבוהן הארוך - פלקסור הלוסיס לונגוס (Flexor Hallucis Longus)

    שריר זה מבצע כפיפה של אצבע מספר אחת – בוהן ("שריר הרמת הלגו מהרצפה") – מאפשר סיוע נוסף לאצבעות החלק הסופי של הניתור – כפיפה כפית. שריר זה הוא אקסטרינסי לכף הרגל.

    מקור

    • עצם השוקית Fibula

    אחז

    • המפרק הדיסטלי של האצבע הראשונה
    להמשך הקריאה
  • השריר פושט אצבעות כף הרגל - פלקסור דיגיטורום לונגוס

    השריר פושט אצבעות כף הרגל - פלקסור דיגיטורום לונגוס (Flexor Digitorum Longus)

    הפלקסור דיגיטורום לונגוס הוא השריר הכופף של אצבעות 2 עד 5 של הרגל. מסייע גם בכפיפה כפית. זהו שריר אקסטרינסי לכף הרגל.

    מקור

    אחז

    להמשך הקריאה
  • פלנטאריס

    פלנטאריס (Plantaris)

    שריר הפלנטאריס הוא שריר מאד קצר, שנאחז במפרק העקב באמצעות הגיד הארוך ביותר בגוף. זהו שריר דו מפרקי, שמשפיע על מפרק הברך ומפרק העקב.

    מקור

    • עצם הירך - Femur

    אחז

    • עצם העקב Calcaneus
    להמשך הקריאה
  • שריר הפרונאוס הארוך

    שריר הפרונאוס הארוך (Peroneus Longus)

    שריר הפרונאוס הארוך שייך לקבוצת שרירי הפרונאוס מתחילה בעצם השוקית ונאחזת במפרקים המטה-תרסליים. תפקידו העיקרי הוא לייצב את הקרסול.

    מקור

    • עצם השוקית Fibula

    אחז

    • המפרק המטה-תרסלי והתרסלי של האצבע הראשונה
    להמשך הקריאה
  • שריר הפרונאוס הקצר

    שריר הפרונאוס הקצר (Peroneus Brevis)

    שריר הפרונאוס הקצר שייך לקבוצת שרירי הפרונאוס מתחילה בעצם השוקית ונאחזת במפרקים המטה-תרסליים. תפקידו העיקרי הוא לייצב את הקרסול.

    מקור

    • עצם השוקית Fibula

    אחז

    • המפרק המטה-תרסלי של האצבע החמישית
    להמשך הקריאה
  • שריר השוקה האחורי

    שריר השוקה האחורי (Tibialis Posterior)

    פעולת כווץ בשריר שריר השוקה האחורי יכולה להחמיר מצב של נקע - מכיון שהוא מסייע בתנועת קירוב כף הרגל.

    מקור

    • עצם השוקה - Tibia
    • עצם השוקית - Fibula

    אחז

    • המפרקים התרסליים Tarsals
    להמשך הקריאה
  • שריר הסוליה - סוליאוס

    שריר הסוליה - סוליאוס (Soleus)

    שריר הסוליה נמצא בשכבה מתחת לשריר התאומים.
    כמו שריר הסובך, גם שריר זה נאחז בקלקנאוס, העקב – אבל הוא יותר ארוך, והגיד שלו יותר קטן. הוא נאחז באותו גיד – גיד אכילס.
    לפעמים מתייחסים לשני הראשים של הגסטרו והסוליאוס ביחד – ה-Triceps של הרגל (Triceps Surae).
    בין הסוליאוס והגסטרו יש בורסה – קרוב לאמצע השוק. הבורסה מפרידה ומאפשרת עבודה של השרירים אחד כנגד השני (למשל בעבודה עם הברך), מפחיתה חיכוך.
    שריר זה הוא חד מפרקי, לכן אם רוצים לבודד אותו ולעבוד עליו בלי סיוע של שריר הסובך, יש להביא את שריר הסובך לאי-ספיקה אקטיבית על ידי כפיפה במפרק הברך - למשל - בישיבה.

    מקור

    • החלק האחורי של עצם השוקה - Tibia
    • החלק אחורי של עצם השוקית - Fibula

    אחז

    • החלק אחורי של עצם העקב -Calcaneus (על ידי גיד אכילס)
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
שריר השוקה הקדמי - טיביאליס אנטריור

שריר השוקה הקדמי - טיביאליס אנטריור (Tibialis Anterior)

שריר השוקה הקדמי - טיביאליס אנטריור מבצע כפיפה גבית – מתבטא בעיקר בתנועת ההליכה.
בשלב הנחיתה זהו השריר שמרים את כף הרגל ומכין אותה לנחיתה על גבי העקב. בלעדיו היינו נוחתים על כף הרגל או על הכרית הקדמית של כף הרגל.
במגע של כף הרגל בקרקע, משקל הגוף שואף ליצור עומס על הרגל ולמוטט אותה. הטיביאליס אנטריור משמש כבולם זעזועים כשהוא בכווץ אקצנטרי, וממתן את הנחיתה על כף הרגל בצעד.
חולשה בשריר זה פוגמת ביכולת שלנו לבלום זעזועים ולנחות על העקב. בנחיתה יש לצפות שכף הרגל תיפול על הרצפה – תסמונת שנקראת Drop Foot.
פעולת שריר זה יכולה להחמיר מצב של נקע - מכיון שהוא מסייע בתנועת קירוב כף הרגל.
שיתוק בשריר זה יגרום לגרירת הרגל. הפיצוי יתבצע על ידי הרמת צד האגן – עבודה של המרחיקים; תופעה הידועה בשם Pelvic List (ההיפך מ-Pelvic drop) או Hiking.

מקור

  • הראש הלטראלי של עצם השוקה - Lateral Condyle of Tibia

אחז

  • שורש כף הרגל - המפרק המטה-תרסלי של הבוהן
להמשך הקריאה

רוצה לרכוש משקולות? (האתר יקבל עמלה מאמזון)

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: