קלין בקטלבל (Kettlebell Clean)

תרגיל אימון פונקציונאלי עבור חזה כנגד קטלבלס

דרגת קושי: נמוכה

תנועת ה-Clean היא השלב הראשון בתנועת הדחיקה (Clean and Jerk). תנועה זאת היא אחת מתנועות הבסיסיות באימון קטלבל והיא משמשת כהכנה לתנועת הדחיקה או הלחיצה.
תחילת התנועה כמו בתנועת סווינג – המשקולת מונחת לפני הגוף במרחק שווה משתי הרגליים. היד מנצלת את התנופה של הסווינג ומושכת את המשקולת כלפי מעלה אל הכתף בתנועה של "סגירת רוכסן במעיל". יש להקפיד שהזרוע קרובה לגוף לכל אורך התנועה. בסיום התנועה משקולת הקטלבל מופנית לכוון הגב, והידית מושחלת בין האצבעות לאגודל, המופנה לאחור.
תרגיל זה ניתן לביצוע לכל יד לחוד, שתי הידיים ביחד, או לסירוגין.

טעויות נפוצות

כפיפה גבית במפרק שורש כף היד
אי שמירה על גוף מאוזן
הרחקת המשקולת מהגוף

השרירים הפעילים בתרגיל

אגוניסט:
שריר החזה הגדול - פקטורליס מייג'ור

שריר החזה הגדול - פקטורליס מייג'ור (Pectoralis Major)

שריר החזה הגדול הנו שריר שטחי – ממוקם מייד מתחת לשכבת השומן התת עורית בבית החזה. מאחורי השד, מעל שריר החזה הקטן - Pectoralis Minor
ככל שהמסה של שריר זה גדולה, הוא עלול להגביל את טווח התנועה בכתף.
מתחיל בעצם הבריח (שריר החזה העליון), הסטרנום וצלעות 1-6 (שריר החזה התחתון), ונאחז בחלק הקדמי העליון של עצם הזרוע - ה- Bicipital Groove
החלק העליון של שריר זה מסייע בכפיפת כתף יחד עם הדלתואיד הקדמי
החלק התחתון של שריר זה משתתף עם Latissimus Dorsi וה-Teres Major ברוטציה פנימית וקירוב של הכתף. בנוסף הוא מבצע גם הרחקה אופקית ביחד עם החלק העליון שלו.

מקור

  • עליון: ראש הבריח - Clavicular head
  • אמצעי ותחתון: עצם הסטרנום
  • הסחוס של 6 הצלעות העליונות 1-6
  • רקמת החיבור השטוחה (aponeurosis) של של השריר האלכסוני החיצוני של הבטן

אחז

  • החלק העליון הקרוב (proximal) של הזרוע (humerus) - ה- Bicipital Groove
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • קוראקוברכיאליס

    קוראקוברכיאליס (Corracobrachialis)

    הקוראקוברכיאליס הוא אחד מהשרירים המניעים את הזרוע. הוא שריר קטן שמסייע בכפיפה, קירוב וקירוב אופקי של הכתף. הוא מחבר את זיז מקור העורב (Coracoid) עם החלק המדיאלי האמצעי של הזרוע.

    מקור

    • קצה בליטת מקור העורב (Corracoid process)

    אחז

    • חלק מדיאלי קדמי של הזרוע (Humerus)
    להמשך הקריאה
  • שריר החזה הגדול - פקטורליס מייגו'ר - החלק התחתון

    שריר החזה הגדול - פקטורליס מייגו'ר - החלק התחתון (Lower Pectoralis Major)

    החלק התחתון של שריר החזה העליון - השריר היותר קרוב לפני השטח מבין שרירי החזה. מכסה את שריר החזה הקטן - Pectoralis Minor. מתחיל בסטרנום וצלעות 1 עד 6. מסייע בפשיטה וקירוב כתף, מבצע קירוב אופקי יחד עם שריר החזה העליון.

    מקור

    • Strenum
    • הסחוס של 6 הצלעות העליונות
    • Aponeurosis of External Abdominal Oblique

    אחז

    • החלק העליון של ה-Humerus
    להמשך הקריאה
  • שריר החזה הגדול - פקטורליס מייגו'ר - החלק העליון

    שריר החזה הגדול - פקטורליס מייגו'ר - החלק העליון (Upper Pectoralis Major)

    החלק העליון של שריר החזה העליון - השריר היותר קרוב לפני השטח מבין שרירי החזה. מכסה את שריר החזה הקטן - Pectoralis Minor. מתחיל בעצם הבריח, מבצע תנועת קירוב אופקי יחד עם החלק התחתון של השריר ומסייע בכפיפת כתף.

    מקור

    • שני השלישים המדיאליים התחתונים של ה-clavicula

    אחז

    • חלק עליון פרוקסימלי של ה- Humerus
    להמשך הקריאה
  • דלתואיד קדמי

    דלתואיד קדמי (Anterior Deltoid)

    חלק משריר הדלתואיד. השריר כולו מרחיק את הכתף. לכל אחד מחלקיו יש תפקיד תנועתי נוסף.

    מקור

    • שליש לטרלי תחתון של השכמה

    אחז

    • Deltoid Tuberosity על ה- Humerus
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
דלתואיד אחורי

דלתואיד אחורי (Posterior Deltoid)

חלק משריר הדלתואיד. השריר כולו מרחיק את הכתף. לכל אחד מחלקיו יש תפקיד תנועתי נוסף.

מקור

  • חלק תחתון של קוץ השכמה

אחז

  • Deltoid Tuberosity על ה- Humerus
להמשך הקריאה
אגוניסט:
הדו ראשי של הזרוע - בייספס ברכיאליס

הדו ראשי של הזרוע - בייספס ברכיאליס (Biceps)

שריר זה הוא הקרוב ביותר לפני השטח מקבוצת שריר היד הקדמית. הוא בעל שני ראשים - ארוך וקצר. פעיל בזמן כיפוף הכתף בסופינציה. במצב של פרונציה הוא אינו מתכווץ כתוצאה מהפיתול שלו מעל הזרוע.
שריר זה הוא דו מפרקי ומסייע גם בכפיפת כתף. הראש הארוך, המדיאלי שלו, מתחיל בבליטת מקור העורב. הראש הקצר מתחיל בגלנואיד. הוא נאחז בחלק הפרוקסימלי של עצם הרדיוס.

מקור

  • ראש ארוך - דו מפרקי - קצה בליטת מקור העורב - Corracoid process
  • ראש קצר - החלק העליון של ה-Glenoid Fossa

אחז

  • Radial Tuberosity
להמשך הקריאה
מסייעים:
  • השריר כופף האצבעות השטחי

    השריר כופף האצבעות השטחי (Flexor Digitorum Superficialis)

    השריר כופף האצבעות השטחי הוא שריר אקסטרינסי שממוקם שכבה מעלה השריר כופף האצבעות העמוק, ומכסה את רוב השטח שלו. הוא מתחיל מהאפיקונדיאל של ההומרוס, ומסתיים על הפרקים המדיאליים של אצבעות 2 - 5 (כלומר מכסה מעט פחות מבן הזוג העמוק יותר שלו). מכיון שהוא מתחיל בעצם הזרוע הוא נותן סיוע קל גם בכפיפת המרפק.

    מקור

    • האפיקונדייל המדיאלי של ההומרוס

    אחז

    • פרקי האצבעות המדיאליים 2-5
    להמשך הקריאה
  • ברכיורדיאליס

    ברכיורדיאליס (Brachioradialis)

    שריר הברכיורדיאליס מחבר בין החלק הדיסטלי הקרוב למרפק של עצם הזרוע לבין החלק הדיסטלי של עצם הרדיוס. הוא מסייע בכפיפת המרפק יחד עם הדו ראשי של הזרוע והברכיאליס. במצב סופינציה הברכיורדיאליס אינו פעיל.

    מקור

    • החלק הדיסטלי של ה-Humerus

    אחז

    • קורונואיד ו-Tuberosity of Ulna
    להמשך הקריאה
  • ברכיאליס

    ברכיאליס (Brachialis)

    הברכיאליס הוא אחד מ-3 השרירים המסייעים בכפיפת המרפק. שריר זה פעיל במצב של פרונציה באמה והוא המבצע העיקרי של התנועה במצב זה. הוא מתחיל בחלק האמצעי קדמי של עצם הזרוע (humerus) ונאחז על ה-Ulna באמה - קרוב למרפק. הוא הוא ממוקם שכבה אחת בעומק מתחת לשריר הדו-ראשי. אף על פי כן הוא ניתן לאבחנה במישוש במצב של פרונציה, כאשר השריר הדו ראשי לא מכווץ. המיקום שלו יותר פרוקסימלי ביחד למיקום הברכיורדיאליס, ובניגוד לאחרון, הוא נמצא ברובו על שריר הזרוע.

    מקור

    • חלק לטרלי דיסטלי של ה-Humerus

    אחז

    • עצם ה-Ulna בחלק הפרוקסימלי הקרוב למרפק
    להמשך הקריאה
אנטגוניסט:
התלת-ראשי של הזרוע - טרייספס ברכיאליס

התלת-ראשי של הזרוע - טרייספס ברכיאליס (Triceps)

השריר התלת-ראשי של הזרוע (Triceps Brachialis) מבצע את פשיטת המרפק.
יש לו שלושה ראשים. שני הקצרים מתחילים בהומרוס. כל שלושת הראשים נאחזים בעצם האמה המדיאלית - האולנה באיזור המרפק. הראש הארוך של הטרייספס הוא דו מפרקי, מתחיל בחלק התחתון הלטראלי של השכמה מתחת לשקע הגלנואיד ומסייע בפשיטת הכתף.

מקור

  • ראש ארוך - החלק שמתחת ל-Glenoid fossa
  • ראש מדיאלי ולטראלי - החלק האחורי של ה-Humerus

אחז

  • Olecranon
להמשך הקריאה

רוצה לרכוש קטלבל? (האתר יקבל עמלה מאמזון)

תכנית אימונים

שם: תאריך:
מטרות: הערות: